Jom amalkan makanan seimbang.....:)

Aku baru lepas baca MStar online......baru aku tahu yang Malaysia Negara ‘Paling Gemuk’ Di Asia Tenggara........OMG!!!! seriusly terkejut gak aku.

Daripada statistik Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan, 15.1 peratus rakyat Malaysia berusia 18 tahun dan ke atas mengalami obesiti pada 2011 dan ia adalah satu peningkatan 14 peratus daripada demografi yang sama pada tahun 2006. Selain daripada tu turut dilaporkan adalah lebih 2.6 juta orang dewasa adalah golongan obes manakala lebih 477,000 kanak-kanak di bawah 18 tahun mempunyai berat badan berlebihan.

So aku pun buat la research pasal pyramid makanan seimbang selain aku ada jadual makanan aku sendiri dari pakar kesihatan aku.....yuuhhuuu my diet dah start tau,ffuuhhh nasib baik.

Hopefully korang faham la baca piramid makanan ni yer........untuk seimbangkan diet pemakanan korang sbb kadang2 aku tak faham kenapa bila orang nak berdiet je kene skip makan nasi sampai sebulan or 2 bulan or maybe more than that dan yang worst sekali smpi effect kesihatan dorang. Tu bukan cara diet yang betul ok.....


So nilah jadual pemakanan aku yang aku kene praktikkan dari sekarang............agak susah gak la tapi what to do nak cantik dan sihat punya pasal so kene la buat.

Orang kata aku dah kurus nak buat ape diet tapi realitinya i'm not, ok!!!......sbb BMI ideal aku almost nak max huhuhuhu.....btw utk badan cantik dan sihat bukat setakat nak kene makan makanan seimbang tapi korang kene buat exercise gak tau

Pada korang yang nak check BMI korang tu boleh la pegi kat link ni http://www.calculator.net/bmi-calculator.html


Hopefully lepas mengamalkan pemakanan yang seimbang dan exercise yang kerap ni aku akan dapat la BMI yang marvelous.....emmmmm i sooooooo exciteeeddd, tak sabarnya. So target aku dalam 2 bulan aku akan dapat berat yg ideal......Sambut tahun baru nanti with my new vision, mision and focus......

So kawan2 jom kita amalkan cara hidup yang sihat.......I love My Life









Comments

Popular posts from this blog

Split personality.....

Interview for Master of Forensic Accounting

Amalan berpagi-pagiaan