CORETAN PERANTAUAN

Assalamualaikum dari perantauan. Harini aku nak share pasal pengalaman aku merantau di Thailand selama 4 hari 3 malam. Ni kali pertama aku pg ke Thailand

Day 1

Aku bergerak ke Thailand menaiki Air Asia, flight aku pkl 1.20 ptg sampai Thailand pkl 1.55 ptg waktu Thailand. Beza waktu Thailand dgn Malaysia 1 jam awal waktu Malaysia. Agak teruja gak bila sampai ke Thailand. Dalam otak ni mcm2 perancangan nak buat, mcm2 tempat nak takluki tapi masa limited jadi just pg je lah mana yg sempat.

1st pandangan aku, Thailand ni mcm pekan di Pulau Pangkor atau Langkawi. Selama 4 hari aku kat sini mcm2 transportation aku dah naik. Hotel aku di Aonang Beach, bestnya bilik yang aku dapat btl2 depan kolam renang so agak teruja la melepak depan bilik, tetiba teringat lak kenangan pg Grand Lexis kat PD tahun lepas.

Tak sangka kat sini pun ada Family Mart tapi Family Mart nya mcm 7 eleven bkn mcm Family Mart kat Malaysia yang jual makanan & dessert Korean/Japan. So x der la teruja sgt bila masuk Family Mart kat sini. Lepas pg Family Mart aku pg ke Night Market kat Aonang Beach ni. Tak banyak pilihan souvinier yang boleh di beli sbb x byk pilihan & kedai pun. Maybe pg Night Market Pekan Krabi hari ke 3 akan byk pilihan. Orang2 sini kata Night Market kat situ banyak pilihan & harga murah2. Excited gak la bila dgr.

Settle berjalan seperti biasa kami mencari tempat makan kat area hotel aku ni. Alhamdulillah banyak pilihan makanan halal kat sini, dorang pun boleh cakap melayu, senang la sikit nak order. Org kata Tomyam kat Thailand ni sedap so aku pun dgn excitednya order la Tomyam seafood kat sini. Bila sampai Tomyamnya presentation & bau dah ok tapi bila tang rasa fail la pulak. Tak kene dgn tekak aku sbb Tomyam yg aku expect pedas jd ade rasa manis sikit & rasa pelik. Jwbnya blk makan Maggie je la, nasib baik aku dah bawak dr Malaysia.

Makanan aku kat atas kapal terbang, dah biasa mkn kat meja besar tetiba kene mkn kat meja kecik lak.

Pemandangan depan bilik aku.....

Family Mart kat Thailand memang banyak

Day 2

Untuk hari ke 2 ni kami memilih trip 1 hari ke 4 Island. Ramai tanya nape tak pilih Trip ke Phi Phi Island sbb itu antara destinasi famous bila org sampai ke Krabi. Sebabnya aku tak tau diving, kebanyakan yg pilih nak ke Phi Phi Island tu sbb dorang nak scuba diving. Trip ke 4 Island pun ade scuba diving gak tapi tak lama 20 minit je selain tu just mandi kat pulau & enjoy the view. 4 Island itu Koh Gai atau Chicken Island, Koh Tup, Koh Mawr & Koh Poda. Pakej yg aku amik tu dia amik kami di hotel pkl 8.30 pagi & balik pkl 3 ptg. Fuuuhhhh memang kepenatan la tapi seronok sbb aku memang suka sgt pantai.

Malamnya pulak aku ke Tesco Lotus kat Bandar Krabi. Saje la nak tgk apa persamaan & perbezaan Tesco kat Malaysia & Thailand. Tesco kat sini ade wayang tapi kat Malaysia x de wayang. Bila tgk wayang kat sini mmg tercengang la aku sbb sepatah haram x paham sbb subtitlenya bahasa Thailand. Settle kat Tesco ni kami mencari makanan kat ‘Bangboo Halal Seafood’ antara kedai makanan yg famous kat Krabi. Ramai gak org Malaysia yg makan kat sini, pelayannya pun boleh cakap melayu senang sikit nak order. Bila tgk menunya mmg sedap2 la. Memang puashati makanan kat sini, so pada sesiapa yg mencari makanan halal kat Krabi ni aku suggest pg la kedai makan ni.

Gambar2 kenangan di 4 Island

Ni kedai makan yg aku mention td. Memang puas hati u olls.

Day 3

Pagi ni kami decide nak buat something yg lain & famous kat Krabi ni which is menaiki gajah. Kiranya ni 1st time la bagi kitorang nak naik gajah. Excited ade, takut pun ade. Macam2 rasa la ade. Kitorang amik yg pakej sejam lebih kurang 500baht. Sampai je kat elephant park tu kami kene tunggu lebih kurang 15 minit untuk naik gajah. Dorang ade juga hidangkan air dgn buah tapi aku tak mkn pun sbb takut nnti perut penuh termuntah lak masa naik gajah.

Bila naik gajah dorang tak kasi pakai selipar so kene la berkaki ayam. Trek perjalanan gajah tu just area situ je. Agak takut gak bila masa dia nak naik bukit tu. Gajah yg aku naik tu gajah jantan berumur lebih kurang 40 tahun. Dia masuk ke dalam hutan berbukit sikit & last sekali masuk ke dalam sungai. Masa masuk sungai tu aku agak seram gak, takut nanti aku terjunam dalam sungai, Alhamdulillah ok. Nampak sangat overthinking aku ni kan. Depan aku org dari Singapore, dia naik gajah betina berusia dalam 30 an. Gajah tu bunting, sian lak aku tgk. Nasib baik yg naik tu lelaki sorang je. Selesai trekking tu dorang mandikan gajah tu & kami di beri peluang untuk bagi makan kat gajah tu. 1 bakul kecik pisang tu harganya 50 baht.

Sampai hotel dalam pkl 12, kami rehat sekejap then dlm pkl 2.30 ptg kami bergerak ke Outlet Village Krabi. Nak tgk apa ade kat Premium Outlet Krabi ni. Dari hotel ke Outlet Village ni lebih kurang dalam 40 minit. So kami sampai lebih kurang dalam pkl 3.20 Petang. Sampai kat sana ingat nak mkn dulu tapi x der pulak kedai yg meyakinkan utk kami singgah, jadinya kami decide terus je jalan2. Kat sini tak banyak pilihan favourite brand aku, so aku just jalan2 tgk je, dapat la grab sehelai seluar & 2 helai tshirt. Abis shopping perut pun dah berkeroncong, balik tu kami minta driver tut tut tu singgah ke Bangboo, tempat kedai makan smlm. Di sebabkan kesuntukan masa kami just order Nasi Goreng & Deep Fried Shrimp. Memang puas hati makan kat sini. Sampai hotel kami masuk bilik dulu simpan apa yg kami beli td. Pkl 6.00 ptg nanti ada van akan amik kami untuk ke Night Market Krabi.

Pkl 6 ptg van sampai amik kami di hotel untuk ke Night Market Krabi. Sampai je kat sana memang rambang mata, banyak sgt pilihan & harganya pun murah. Besar jugak pasarnya, macam2 hado. Kraftangan, Tshirt, Baju & makanan. Antara yg menarik perhatian aku ade sekumpulan budak kecik main alat muzik tradisional tapi di sebabkan ramai yg lalu lalang kat situ aku just amik video sekejap je. Then sambung shopping lg. Ade la sikit souvinier utk org2 tersayang kat Malaysia tu .Dah puas berjalan pkl 9 malam van dah tunggu kami kat depan pasar malam tu. Aku baru perasan yg dalam van tu semuanya org Malaysia so x rasa sgt la kat Thailand.

Sampai je kat hotel, kami simpan barang then keluar balik cari makanan. Perut dah berkeroncong ni so kami decide just nak makan kat area2 hotel je. Malam tu kami makan di Hanah Islam Restaurant, lebih kurang camtu lah nama kedainya. Masa nak order tu aku berborak la dgn pekerjanya, hensem & bergaya tau. Aku tanya kenapa rasa Tomyam kat Thailand ni beza dgn kat Malaysia, dia bgtau Tomyam Malaysia warna putih & Tomyam Thailand yg warna merah tu. Di sebabkan itu aku orderlah Tomyam putih Seafood, Shrimp Tempura dgn Telur dadar. Perrgghhhh memang puashati makan tomyam kat sini, rasa macam makan kat Malaysia. Perut dah kenyang, apalagi balik hotel & prepare utk kemas2 nak balik Malaysia esknya.

Sourvinier utk yg tersyg kat Malaysia

Day 4

Harini hari last kami kat Krabi, so pagi ni kami decide just lepak kat bilik sambil kemas2 sblm nak checkout. Nak pastikan tak de barang yg tertinggal. Jenuh pulak nanti nak mai sini balik huhuhuhu. Sebelum balik aku nak buat manicure dulu, kalau kat Malaysia asik tak sempat je so aku nak buat kat Thailand la. Nak massage tak berani lak sbb aku ni bukannya normal kang nnti tak jadi lak nak balik. Settle je buat manicure kami isi perut dulu sebelum gerak ke Airport. Ikutkan pakej yg kami amik masa kat Airport aritu dah termasuk transport ke Airport so senang lah, settle makan dalam pkl 2 ptg dorang pickup kami untuk ke Airport

Flight kami pkl 5.10 ptg, lama gak la tunggu. Settle checkin baggage, kami terus ke tempat boarding. Dalam pkl 7.40 kami sampai di Malaysia.

Sekian la coretan perantauan hakak.......semoga coretan ini bermanfaat. Arios

Selfie dulu depan hotel

Manicure dulu sblm balik

Selamat tinggal Krabi.....

Popular posts from this blog