It so GREAT2014......

Assalamualaikum......alhamdulillah masih di panjangan umur untuk aku terus berceloteh di ruangan ini. Harini aku nak share pasal seminar yang aku pergi bulan lepas pada 18 Sept.....lama gak dah lepas dan baru skang aku sempat update pasal seminar tu. Korang mesti tanya kan apa nama seminarnya....aku pergi seminar Fast Track Social Media Workshop anjuran Media Online. Seminar ni di adakan sempena Program GREAT 2014 dan diadakan di Magic Cyberjaya dari 17 hingga 20 Sept 2014.




I'm ready for the Magic.......

Great2014 ni adalah salah satu program anjuran kerajaan untuk mendidik anak muda terutamanya untuk berniaga. Banyak sangat ilmu yang aku dapat dari seminar ni. Aku memang dah lama nak pergi seminar Engku Anwar ni.....sure korang tanya sape pulak la Engku Anwar ni kan. Dia adalah salah satu speaker dalam program ni dan dia banyak buat seminar bekenaan biz online terutamanya pada anak muda & budak2 universiti dan dia jugalah Co-Founder Media Online, company yang anjurkan program ni. Dia masih muda tapi pengalamannya dlm biz online ni byk. Aku mmg admire la ngan dia, I mean admire ngan kejayaan dia.


Ni la dia Engku Anwar Hilmi.....siap buat peace lagi tau. ni la untungnya duduk depan :)

Speaker pertama yang share ilmu haruslah Engku Anwar Hilmi.....dia banyak share pasal group buying concept dan bagaimana kita nak bina database. Selain tu dia ada juga share pasal antara media sosial yang kita boleh guna untuk promotekan biz kita. Antara media sosial yang kita boleh gunakan untuk promote biz 1st haruslah wall FB kita, page, group, twitter, insta, waze dan u-tube. Waze pun boleh gak kan....yap boleh dgn letakkan kedai korang kat map so senangla org nak cari. U-tube aku percaya orang dah tahu cuma tak ramai orang buat sebab tak tahu camner nak buat video yang menarik utk buatkan org beli produk kita kan tapi ini adalah cara yang lebih proactive. Ada beberapa sosial media stategy yang Engku share......learn, listen, define, engage, control, develope, measure dan prioritize. Dari perkongsiaan bealiau byk la aku belajar dan aku lebih yakin utk buat biz online lepas ni. InshaAllah
Perkongsiaan kedua dari speaker Ritakamal 'Rik' Sadiman.....dia adalah speaker untuk seminar 'Rock your idea' dan mentor untuk program 'Askar Entrepreneur'. Aku sangat suka dengan perkongsiaan dari Tn Rik ni.....katanya buat biz ni seperti kita berperang dan kita ibarat askar dalam perang. Perkataan Askar tu ada maknanya yang tersendiri:

A - Attitude (passion, focus, discipline & intergrity)
S - Skills ( able to prioritize & decisive)
K - Knowledge (have a knowledge about value, opportunity, inovation, economic & customer)
A - Action (we do not need to wait to be perfect but we should just move and learn from that)
R - Resilience (courage, stamina & sustainable)

Tn Rik pun ada share bagaimana membuatkan produk kita menjadi permintaan di pasaran.......1st kita perlu cari perbezaan product kita dgn product yang sedia ada di pasaran dan apakah nilai produk kita pada customer. selain tu kita perlu mempunyai target sosial untuk promotekan produk kita.....


Ni antara kata2 coach Rik.......

Perkongsiaan ke-3 lak dari Tn Fazli. Dia adalah owner Little Trees dan speaker untuk seminar Rock Your Brand......Perkongsiaan dia tak banyak tapi short but sweet. Antara perkongsiaan dia setiap kali kita buat posting kita bagi input berkenaan produk kita sikit demi sikit supaya pembaca faham apa yang kita ingin sampaikan. Selain itu kita juga perlu bagi 'soul' setiap posting kita....not direct jump to the product. create story that related to the product to that people will feel it and understand about your product more. Selain dari input yang perguna ni kami juga dapat goodies dari Little Trees...best sgt2


Ni lah little trees yang aku dapat......harum semerbak bau kerta aku


Dan last sekali ucapan dari Pn Lily Sabrina......Dia adalah Chief Operation Officer Media Online dan yang berusaha untuk pastikan setiap ilmu yang kami dapat di seminar ni berbaloi & we feel great for that. Dengar apa yang dia alami untuk pastikan seminar ni berjalan lancar sangat menyentuh hati aku. Thanks to you Pn Lily and the team for all afford serta sediakan makanan untuk kami dari breakfast sampai la tea time. We really appreaciate it. 

Seminar ni tidak berakhir di sini je.....Engku dah create group untuk yang hadir seminar ni, so kalau kami ada soalan nak tanya boleh la bertanya kat group tu dan kami juga leh share page kami. Jadi hubungan tu tidaklah terputus setakat hari itu sahaja.....ia akan berterusan InshaAllah selagi di beri umur oleh Allah.

Oooo ye...masa lunch seminar tu aku terserempak ngan artis. cuba teka saper???


taaddaa.....yes Norman Hakim a.k.a Inspektor Haris (kalau x silap aku la) dalam Gerak Khas & bukan Fahrin Ahmad yer.....

Sempat gak aku b'gambar dgn dia dan dia sangat sporting......awalnya dia nak b'selfie je ngan aku tapi di sebabkan hp aku ni canggih sgt x leh selfie so terpaksalah aku minta org lain amik kan huhuhu

Sebelum balik kami sempatla bertukar-tukar kad dan ambil gambar bersama.....tapi di sebabkan bukan menggunakan phone aku so dgn sabarnya au sabar je la menunggu gambar tu. Buat sementara ni aku upload je la gambar2 yang ada dlm simpanan aku yer.....



Alamak 2 je pun gambar yang ade...redha je la. gambar yang lain will be upload soon. InshaAllah. so sekian la celoteh aku Princess Emilia. arios dan semoga posting aku ni sedikit sebanyak berguna pada kaliaan.



Comments

Popular posts from this blog

Split personality.....

Interview for Master of Forensic Accounting

Amalan berpagi-pagiaan